Regelmatig krijg ik in mijn coachpraktijk cliënten die willen werken aan hun assertiviteit.
Cliënten die zelf ervaren dat zij het nog ongemakkelijk vinden om voor zichzelf op te komen. Of cliënten die via hun organisatie bij mij komen, veelal hebben zij bij hun functioneringsgesprek te horen gekregen zicht assertiever mogen op te stellen.
Assertiviteit
De definitie van assertiviteit is: voor jezelf opkomen en je eigen mening of gevoel uiten met respect voor jezelf en anderen, zonder:
- jezelf onzeker te voelen
- jezelf schuldig te voelen
- een ander te kwetsen
Valkuilen assertiviteit
Assertiviteit kent een 2-tal valkuilen:
- Valkuil sub-assertiviteit
het tegenovergestelde van assertiviteit noemen we sub-assertiviteit. Iemand die sub-assertiviteit is (letterlijk te weinig aan assertiviteit) laat zich gemakkelijk wegdrukken, offert zich vaak op en durft nauwelijks eigen ruimte in te nemen. - Valkuil agressie
we kennen verschillende soorten van agressie (letterlijk te veel aan assertiviteit), zoals
– emotionele chantage: ‘Dan zeg ik mijn abonnement op!’
– frustratie agressie: ‘Ik heb het recht op …. en dat krijg ik niet!’
– passieve agressie: tijdelijk verzet
– instrumentele agressie: schreeuwen, schelden, dreigen
– fysiek geweld
Samengevat
Je kan zeggen dat sub-assertiviteit inhoudt dat je opkomt voor het belang van de ander. Agressie is een doorgeslagen vorm van assertiviteit. Effectieve assertiviteit zorgt ervoor dat je opkomt voor jezelf en tegelijkertijd ook andermans belang in het oog kunt houden.
Download hier de 7 NLP tips voor effectieve assertiviteit
Schrijf je hier in voor de 4-daagse training Effectief assertief