Hoe vaak vraag jij aan iemand: Begrijp je wat ik bedoel?
Of krijg je de reactie: Ik begrijp je niet…
Blijkbaar is onze communicatie niet altijd even duidelijk.
Communicatie is een proces
Een proces tussen zender en ontvanger.
De boodschap die door de zender wordt uitgestuurd wordt door de ander ontvangen, waargenomen, geïnterpreteerd en geëvalueerd.
Als de boodschap niet goed overkomt, spreken wij van ‘ruis’.
Wij kunnen namelijk niet niet communiceren.
Communicatie bestaat uit:
- inhoud: dat wat er gezegd wordt
- vorm: hoe het gezegd wordt
- lichaamstaal
Veel communicatie misverstanden (ruis) ontstaan doordat inhoud en vorm niet overeenstemmen.
Communicatie en Filters
Elke boodschap wordt gefilterd door de ontvanger.
Door de algemene filters (weglating, vervorming en generalisering) en herinneringen, beslissingen maar ook overtuigingen en waarden.
Wat we wel eens vergeten is dat de zender ook zijn boodschap eerst via zijn filters laat vertrekken.
De ontvanger
Elke ontvanger van een boodschap, doet 3 dingen met de ontvangen boodschap:
- waarnemen: Wat heb ik gezien, gehoord of gevoeld?
- interpreteren (op basis van de filtering)
- evalueren
Communicatie tips
Wat kan je zelf doen om je communicatie te verbeteren?
- wees je bewust dat mensen de informatie filteren
- wees je ook bewust dat mensen op basis van die filtering gaan interpreteren
- luister met aandacht en zonder afleiding
- check of jouw interpretatie juist is
- stel zoveel mogelijk open vragen
Wil je meer leren over Neuro-Linguistisch Programmeren (NLP) en communicatie?
Woensdag 27 maart organiseren wij weer de NLP workshop in Heerenveen.
Je kunt gratis en vrijblijvend kennis maken met NLP en al je vragen stellen tijdens deze avond.