Wat is het toch met het geven en ontvangen van complimenten?
Hoe komt het dat sommige mensen een welgemeend compliment onbewust van tafel schuiven? En wat maakt dat sommige mensen het niet over hun lippen kunnen krijgen om de ander een compliment te geven?
Vanuit het NLP Communicatiemodel weten we dat mensen informatie vervormen.
Ons gedrag wordt onder andere gestuurd door dat wat we belangrijk vinden én datgene wat we geloven. Met andere woorden als ons zelfbeeld bijvoorbeeld vervormt is tot “er niet toe doen”, dan zal een compliment minder binnenkomen en in sommige gevallen niet eens waargenomen worden. Als het jouw overtuiging is “ik doe gewoon mijn werk” dan zal een compliment van je leidinggevende of je collega nog voordat deze goed en wel is geuit van tafel zijn geveegd.
Een negatieve houding maakt het leven vaak onnodig zwaar en is een voortdurende energielek. Je kunt er ook voor kiezen om andere mensen een goed gevoel over zichzelf te geven. Dit heeft namelijk een prachtige invloed op het verbeteren van je relaties, gezond en geluk.
“Tegenover elk verwijt zouden minimaal vijf complimenten moeten staan
– Tom Rath
Een studie van o.a. Tom Rath heeft uitgewezen dat er een ideale verhouding bestaat tussen complimenten geven en verwijten maken. Tegenover elk verwijt zouden minimaal vijf complimenten moeten staan.
Bewust je aandacht richten op positieve zaken in de contexten waarin je verkeert loont zeker de moeite! Als jij actief andermans kwaliteiten benadrukt zorgt dat meteen voor een toename van positieve emoties.